1700-talet: överkalkning, vitt och vackert i
kyrkan, men varför?
År 1739 restaurerades kyrkan och i samband med
det kalkades målningarna över. Ett foto från sekelskiftet
1900 visar hur det såg ut under de 160 åren när väggarna
var vita:
Det var mycket vanligt att medeltidskyrkor fick sina
kalkmålningar övertäckta på samma sätt och
ungefär vid samma tid som i Spånga. Varför gjorde man
så? Många av bilderna föreställer ju helgon -
var det alltså så att man nu, efter reformationen på
1500-talet inte ville bli påmind om allt det som hört gudstjänstlivet
till på den tiden Sverige varit katolskt, var det därför
som man dolde medeltidsmålningarna under vit kalk?
Nej, det är faktiskt inte det som är
förklaringen. I vissa länder i Europa som hade en annan inriktning
på reformationsidéerna än man hade i bland annat Sverige,
så var det verkligen så att man tyckte att det stred mot
Guds bud med bilder i kyrkan (det gäller reformerta länder
som Holland och Schweiz), och man kalkade över målningar
och tog bort skulpturer av den anledningen. Men enligt Martin Luther,
som präglade reformationen i Sverige, så skulle man använda
alla till buds stående medel för att predika evangeliet,
både ord, musik och bilder. Bilderna kunde användas som hjälpmedel
för predikan, och då fanns det ingen anledning att ta bort
dem.
Orsaken till att bilderna täcktes över
i alla dessa svenska medeltidskyrkor på 1700-talet var istället
snarast en fråga om estetik, om tycke och smak. Och ofta var det
prästen i församlingen som var "modern" och ville
att hans kyrka skulle se ut på ett sätt som stämde med
upplysningstidens nyklassicistiska ideal. Det skulle vara ljust och
stilrent. Folk i socknen spjärnade ofta emot och ville behålla
målningarna som de varit. Hur det var med den saken i Spånga
får vara osagt (inget sägs om det i sockenstämmoprotokollen),
men i många socknar ledde frågan om de gamla målningarnas
vara eller inte vara till verkliga stridigheter mellan prästen
och sockenborna.