1900-talet I: ta fram, måla över och göra
tydligare
Kring år 1900 var det dags för en ny restaurering.
Med målningarna arbetade man enligt den metod som var vanlig då.
Först knackade man fram det medeltida originalet som hade varit
dolt under överkalkningen. Sedan ritade man av alla dekorationerna
runt själva figurerna. Därefter täckte man över
dekorationerna med puts. På denna nya putsyta målade man
upp dekorationerna på nytt, och då med utgångspunkt
från de uppritade kalkerade kopiorna. Själva figurerna blev
också täckta med puts, men bara ett tunt lager, tillräckligt
tunt för att originalet skulle synas igenom putsen. Och på
det tunna putsskiktet målades till sist figurerna upp på
nytt.
Man kan fråga sig varför konservatorn gjorde
sig så mycket besvär. Varför inte nöja sig med
det första arbetsmomentet, att ta bort putsen från 1700-talet?
Ett svar på det är att man tyckte det var viktigt att bättra
på det som var otydligt av medeltidsmålningarna. De hade
försämrats under årens lopp, framförallt genom
att de blivit skadade vid de två tillfällen när kyrkan
brunnit, åren 1666 och 1723. Nu ville man fylla i skadade partier
så att målningarna blev kompletta och så att de skulle
få ett enhetligt och vackert utseende. Här ett exempel på
hur resultatet kunde bli. Bilden är hämtad från vapenhuset
och föreställer det judiska folket som tar emot manna från
himlen.
Självklart finns det enorma problem
med denna arbetsmetod. Ett är att det är lätt att
misstolka vad de ursprungliga målningarna föreställer
när man ska fylla i och bättra på. Så blev
det också med målningarna i Spånga.
Här och var målade man till detaljer som inte alls hade
där att göra. Ett ganska grovt exempel är bilden
som föreställer staden Jisreel med omnejd, och där
krigaren Jehu som nyss utfört ett mord på den israeliska
drottning Isebel syns i förgrunden. Personen på bilden
tolkade man som Jesus, och sceneriet trodde man var "Jesus
i örtagården".
Ett annat problem är att en hel del av
de medeltidsmålningar som faktiskt funnits kvar innan man började
med restaureringen nu blev förstörda. I själva verket
åstadkom konservatorn 1905 på en enda gång mera skador
på medeltidsmålningarna än både bränder,
överkalkning och annat slitage kunnat göra under alla de tidigare
500 åren. Idag skulle heller ingen arbeta på det sätt
som man då gjorde Spånga kyrka.