1400-talet II: figurer och mönster i koret och
triumfbågen
Någon gång efter mitten av 1400-talet byggdes
kyrkan till. Det gamla koret revs, och det som finns kvar än idag
byggdes. Samtidigt vidgade man triumfbågen. De nya målningarna
kom förmodligen till ganska snart efter nybygget, och återigen
blev det blev både abstrakta dekorationer och en mängd figurer.
Här ett exempel på hur dekorationerna i denna del av kyrkan
är gjorda:
Precis som när det gäller målningarna
i långhuset så svävar man i ovisshet om vem som var
upphovsman. En sak är säker, det kan
inte ha varit samma person som den som målade långhuset.
Inte minst förstår man det av att kormålningarna är
så annorlunda i stilen mot Elia och Elishabilderna.
Det finns målningar på
andra håll i landet som påminner mycket om de i koret i
Spånga kyrka. De tillhör alla vad man brukar kalla Strängnässkolan.
Namnet kommer sig av att det bästa och finaste exemplet är
några målningar som finns i koret i Strängnäs
domkyrka. Men om målaren eller målarna vet man alltså
ingenting.
Det finns dock några ledtrådar som
antyder lite mer exakt när målningarna kan ha kommit
till. Den ena ledtråden är en bild av helgonet Sankt
Bernhardinus som finns målad på en av väggarna.
Bernhardinus var en munk som levde mellan år 1380 och 1440,
och helgonförklarades år 1450. Alltså måste
det rimligen ha varit efter den tidpunkten som målningarna
gjordes.
Den andra ledtråden är ett släktvapen
gjort av glas som suttit infattat i ett av kyrkfönstren, och en
stol märkt med samma symbol. Både stolen och glasvapnet är
försvunna numera, men man vet att de hörde till adelssläkten
Oxenstierna, närmare bestämt till en person som hette Jöns
Bengtsson Oxenstierna. Han var ärkebiskop mellan åren 1448
och 1467. Att dekorera kyrkan med hans släktvapen var ett sätt
att tala om att det var under hans tid som ärkebiskop som kyrkan
förskönades. Så här såg glasvapnet ut enligt
en teckning som gjordes på 1680-talet, när det fortfarande
satt kvar infattat i kyrkfönstret:
Bilderna i koret och långhuset är som
ett kyrkligt persongalleri. Här finns en mängd helgonbilder,
särskilt i triumfbågen
där denna bild av Sankta
Barbara är målad är det helgonen som dominerar.
Här finns gestalter och händelser
ur Bibeln, både gamla och nya testamentet, som till exempel
denna bild avSimson
och lejonet som finns i korets
valv:
Och här och var blickar viktiga och
lärda personer ur kyrkans tidiga historia myndigt ner på
kyrkobesökarna. Över och bredvid altaret finns det bilder
av de fyra kyrkofäderna:
Som på parad är alla dessa personer och
figurer uppställda, lite stelt och uppsträckt. När man
har gjort en karakteristik av målningarna i koret och långhuset,
och jämfört dem med annat som målades i kyrkorna vid samma
tid, så har man menat att det som är så typiskt är
just det här lite orörliga och högtidliga draget hos figurerna.