Efter vad man numera vet med ganska stor säkerhet
har originalbilden av Karl Knutsson Bonde från början
hört hemma i Storkyrkan i Stockholm. Den har stått placerad
tillsammans med en större grupp skulpturer som berättat
om Sankt Göran, hans strid med draken och även övriga
scener ur legendberättelsen. Huvudrollsinnehavarna i dramat,
Sankt
Göran själv på sin häst och draken som
han betvingar med sitt svärd finns som bekant fortfarande kvar
i Storkyrkan. Andra delar av skulpturgruppen har försvunnit
eller flyttats, till dem hör alltså bilden av Karl Knutsson
Bonde.
Man kan ju undra vad en svensk medeltidskung hade
att göra mitt bland dessa skulpturer som handlade om ett helgon
som ska ha levat mer än tusen år före kungens egen tid,
och som var verksam på platser fjärran från hans egna
domäner. Svaret är att statyetten spelade två roller
samtidigt. Den fungerade som ett porträtt av den svenske kungen,
men hade också en av rollerna i legenddramat. Den svenske kungen
fick så att säga agera som kungen av Silene som förekommer
i berättelsen, den kung som var far till prinsessan som Göran
räddade genom att döda draken. Enligt originalplaceringen
av Karl Knutsson/kungen av Silene har han tillsammans med sin hustru,
drottningen av Silene stått som åsyna vittne till hur striden
på liv och död om deras egen dotter pågår en
bit längre bort. Det är därför han har fallit på
knä i bön.
Att det var just Karl Knutsson som genom sitt porträtt
fick spela denna roll i dramat var inte alls någon tillfällighet.
När Sankt Görangruppen tillverkades på 1480-talet var
Karl Knutsson Bonde död sedan några år tillbaka, han
dog år 1470. Nu var det istället hans systerson Sten Sture
som var kung av Sverige, och det var han som beställde konstverken.
De skulle sättas upp i Storkyrkan till minne av slaget vid Brunkeberg
år 1471, där Sten Sture själv hade anfört en krigshär
och segrat över de trupper som letts av danske kung Kristian. Gruppen
av skulpturer var en religiös skildring av helgonlegenden om Sankt
Göran. Den var också en så kallad altarstiftelse, den
inrättades i kyrkan för Sten Stures och hans hustru Ingeborg
Axelsdotter Totts frälsnings skull. Samtidigt - och det är
väl det som gjort den mest känd - hade den en alldeles bestämd
politisk, symbolisk, propagandistisk innebörd, på så
sätt att de olika bilderna mer eller mindre tydligt var anspelningar
på parterna i krigsslaget vid Brunkeberg: prinsessan som Sverige,
draken som Danmark och Sten Sture själv "i rollen" som
Sankt Göran. Det vill säga - så såg de stridande
parterna ut enligt Sten Sture. I själva verket var bilden mycket
mer komplicerad än att det hela hade handlat om ett krigsslag mellan
Sverige och Danmark.
Att då låta Karl Knutsson Bonde i form
av statyetten agera som kungen av Silene bredvid Sankt Göran och
drakenstatyn i Storkyrkan, var något som passade som hand i handske
med den politiska symboliken. Han hade varit Sveriges kung en generation
tidigare. Sten Sture ville se sig som Karl Knutsson Bondes direkta arvtagare.
I alla fall efter vad han själv hävdade (men det var en aningen
friserad sanning) hade han på sin morbrors dödsbädd
blivit utsedd att förvalta det politiska arvet, att överta
borgar, län, och framförallt - överta ledarskapet för
den nationella politiken. Då passade det alldeles utmärkt
att låta Karl Knutsson Bonde stå som förebedjare när
Sankt Göran/Sten Sture strider mot draken. Det blev ett sätt
för Sten Sture att göra det tydligt att hans ställning
som regent i Sverige hade legitimitet. Att det var rätt och riktigt
att han satt på Sveriges tron var något han verkligen kunde
behöva framhålla i sin propaganda, eftersom tiden före
hans maktövertagande hade varit minst sagt kaotisk, med ständiga
stridigheter om hur Sverige skulle styras, om vem som skulle ha makten,
och ett evigt intrigmakeri och en oändlig dragkamp mellan olika
intressegrupper.
Men det var också på ett annat sätt
som Karl Knutsson Bonde hade anknytning till skulpturgruppen i Storkyrkan.
Det var nämligen han som här i landet hade introducerat kulten
av Sankt Göran i den form som den kom att få under 1400-talet,
och som innebar att Sankt Göran sågs som riddarnas och krigarnas
speciella skyddshelgon. Sankt Göran hade visserligen varit känd
och vördad i Norden sedan länge. Redan 1126 hade det invigts
ett altare åt honom i Lunds domkyrka, och i det så kallade
Vallentunakalendariet från de sista åren av 1100-talet är
hans helgondag den 23 april (alltså samma dag som Göran fortfarande
har namnsdag) antecknad. Legenden om honom hade först spridits
i handskrifter på latin. Vid sekelskiftet 1300 hade det gjorts
en första översättning till svenska. Men under dessa
århundraden hade det varit andra delar av legendberättelsen
som man tagit fasta på när man vördade Sankt Göran.
Då hade man fokuserat på det som handlar om hans martyrskap,
hur han på grund av sin kristna tro fick utstå ett lidande
och en tortyr så osedvanligt grym, att även andra martyrers
öden bleknar i jämförelse. Nu, under 1400-talet, blev
det en ny aspekt som framhölls, den som hade att göra med
att han också hade varit en tapper och framgångsrik drakdödare.
Det här nya sättet att se på Sankt Göran var något
som Karl Knutsson Bonde hade lärt känna under resor ute i
Europa i sin ungdom. Han hade sett hur det gick till vid krigsslag,
hur Sankt Göran anropades av de stridande som hjälp och stöd,
och hur man höll upp hans banér, det röda korset på
vit bakgrund. Det berättas att innan slaget vid Brunkeberg började
hade de som skulle delta i striden anropat Sankt Göran och bett
att han skulle se till att Gud beskyddade dem, just enligt detta mönster.
Eftersom Karl Knutsson Bonde alltså var den som hade legat bakom
att denna form av helgonkult infördes i Sverige, med Sankt Göran
som riddarnas och krigarnas skyddshelgon, så kan man säga
att kungen verkligen fanns med i bakgrunden vid slaget på Brunkeberg.
Och på så sätt, har det hävdats, kan det ha varit
ytterligare motiverat att låta honom finnas med i bakgrunden också
i Storkyrkan, i skepnad av Kungen av Silene, i skildringen av den strid
som äger rum där.
|