Bakom Ecclesia är hennes följeslagare
och stöd, de fyra kyrkofäderna:
Ambrosius,
Augustinus,
Hieronymus
och Gregorius.
Mellan Jesus på korset och nedre delen
av korsfanans stång syns lite svagt några band med
text. Där har det stått (nerifrån och upp): Matheus,
Marcus, Lucas och Johannes. Alltså Bibelns fyra evangelister.
Här syftar deras namn på den minst sagt märkliga
varelse som Ecclesia sitter på. Målningen är
så pass förstörd, så det är knappt
man ser varelsen alls - särskilt inte på bilden så
som den återges här. Men de fyra banden med evangelisternas
namn vittnar om att det är en så kallad Tetramorf som
Ecclesia rider på. Det vill säga en varelse som har
ett huvud med fyra delar, och ben från var och en av symbolerna
för evangelisterna. Matteus
symbol var en ängel, Markus
ett lejon, Lukas
en oxe och Johannes
en örn. Av Tetramorfen i Spånga kan man, om man granskar
bilden i original, med nöd och näppe dock urskilja lejonets
huvud, lejontassen, en oxklöv och en fot som ser mänsklig
ut, men som alltså ska tillhöra en ängel. Tetramorfen
står på en bok, en symbol för själva evangelietexterna.
Om Ecclesia framställs som segrarinna, så
har hon sin motpart, stridens förlorare, på andra sidan
korset. Där sitter en kvinna på en häst som ser allt
annat än ståtlig ut. Kvinnans namn är "Synagoga",
och hon är en symbol för judendomen. Bilden ska alltså
förstås som propaganda, och här används propagandans
alla möjliga medel för att få judendomen att framstå
negativt. Bredvid kvinnan Synagoga syns ordet mors, latin som betyder
död. Precis som Ecclesia så har Synagoga en fana, men lansen
som den sitter på har brutits, och fanan hänger ner. Synagoga
har en bindel för ögonen, vilket syftar på att hon
är förblindad. Hon håller ett ansikte i vänster
hand. Det kan vara en symbol för stridernas judiska offer, men
det kan också vara meningen att det hon håller i ska föreställa
ett bockhuvud. Tittar man närmare ser man att ansiktet har horn.
Ofta på medeltiden när det gjordes liknande symbolbilder
som handlade om att framställa judendomen som den förlorande
sidan, så fanns det just ett bockhuvud, eller en offerbock med.
Precis som Ecclesia har Synagoga också följeslagare,
en grupp krigare klädda i rustning, och med den typ av spetsiga
hattar som brukar associeras med judar i medeltidens bildvärld.
Krigarna vänder sig bort i skräck när Synagogas lans
bryts. Deras egna vapen är riktade neråt. Några av
krigarna håller i spjut. Andra har vapen av ett ovanligare och
underligt slag. Det ser ut som klubbor, men det kan vara meningen
att det ska föreställa benknotor. I så fall ska det
tolkas som ett hån, och ytterligare ett sätt att svartmåla
dem man såg som fiender. I medeltidens konst, när man gjorde
bilder av skärselden och helvetet, var nämligen benknotor
det som djävulen använde sig av som sitt speciella mordredskap.
En annan tolkning av vad de judiska krigarnas klubbor ska föreställa
är att de syftar på de stavar som judarna enligt reglerna
i Andra Moseboken skulle hålla i händerna när de åt
påskalammet, alltså den judiska religiösa högtid
som är en slags förebild till den kristna nattvarden:
Vid måltiden skall ni ha kläderna
uppfästa, skor på fötterna och stav i handen. Ät
i hast. Detta är Herrens påsk.
ANDRA MOSEBOKEN KAPITEL 12:11
Även med den tolkningen blir bilden av
de judiska krigarna till ett hån, eftersom de använder
heliga symboler som mordredskap.
|