Legenden om Sankt Eskil
I denna legend förekommer flera namn och personer
ur den tidiga svenska historien. Det handlar om den första kristna
tiden med Eskil som en av missionärerna i det som nu är Sverige.
Precis som med alla legender får man komma ihåg att det
kanske bara är brottstycken, ett och annat fragment - om ens det
- av hela berättelsen som beskriver eller liknar sådant som
hänt i verkligheten.
Eskil var biskop och kom i början av 1000-talet
från England till det som i legenden kallas för Nordanskog,
och som syftar på det område som finns norr om skogarna
Kolmården och Tiveden, alltså Södermanland. Han reste
så långt bort från sin släkt och sin hembygd
därför att han var säker, berättar legenden, på
att
ju längre han för Guds skull drog
bort från sitt eget land, dess närmare himmelen skulle han
komma. Guds försyn ville förvisso, att en så klart lysande
fackla skulle sättas i kyrkans stake och skänka ljus åt
många, och därför valdes han med allas samtycke till
biskop inom det kyrkoområde, som kallas Nordanskog, och invigdes
därtill med all heder. Som en morgonstjärna i töcknen,
så återförde han med strålglansen av sitt goda
föredöme och sin heliga förkunnelse många från
sanningen vilsegångna till det himmelska fäderneslandets
väg, sedan han nu uppstigit på den biskopliga värdighetens
stol. Som solens återglans på en bergstopp, så dyrkade
folket i honom Kristus.
LEGENDER FRÅN SVERIGES MEDELTID SIDAN
271
Till en början gick alltså missionerandet
bra. Men när fler blev kristna växte också motståndet
mot den nya religionen. En av de som gått över till kristendomen
var kungen som legenden uppger hette Inge (de båda kungar med
namnet Inge som är kända i svensk historia levde dock senare
- Inge den äldre ca 1080-1110 och Inge den yngre 1118-1120-talet).
Nu avsattes kung Inge av sina motståndare och de
förjagade honom från riket. Efter att
ha fördrivit sin kristne furste, valde de sig en avgudadyrkare.
De togo nämligen till konung en otrogen, vid namn Sven, ovärdig
konunganamn och med skäl kallad Blod-Sven, enär han tillstadde
dem att dricka djurblod, som offrats åt avgudarna, och själv
spisade offerkött.
Efter denna triumf över trons kämpe,
Inge, samlade sig de otrognas hop kring sin konung i Strängnäs,
där de slaktade oxar och får och hembjödo offer åt
sina gudar. De firade här ett stort gästabud till ära
för kungen och avgudarna.
LEGENDER FRÅN SVERIGES MEDELTID SIDAN
271-272
(Blot-Sven är en person som också förekommer
i den tidiga svenska historien, han var svåger till Inge d.ä.
och levde även han senare än att han skulle ha kunnat träffa
Eskil i verkligheten.)
När Eskil, som vistades i Fors i närheten
av Strängnäs, fick höra talas om gästabudet och
hur det hade gått till där gav han sig iväg för
att ställa Blot-Sven och de andra till svars:
Oförskräckt stod han mitt ibland dem. Han
tog Andens svärd (som är Guds ord) och tillvitade de otrogna,
att de, i glömska av Gud, sin skapare, hembjödo offer åt
djävlarna i stället för åt Gud.
Ormar like, tillslöto de sina öron
för att icke höra Guds ord. Men då gudsmannen såg
detta, lyfte han ögon och händer mot himmelen och ropade till
Gud, att han ville göra ett påtagligt järtecken, varigenom
de otrognas stenhjärtan skulle förnimma, att Kristus ensam
är den sanne guden. När han slutat bedja, lät Herren
genast sitt dunder höras med väldigt dån, och hagel,
snö och regn föll ned och förstörde de offrandes
altaren och slaktdjur. Över biskopen kom dock inte en enda regndroppe.
Även om Gud på detta sätt visade sig
stå på Eskils sida hindrade det inte hans motståndare
från att gå till angrepp. De blev rasande på Eskil:
En av dem, en spåman vid namn Spåbodde,
träffade honom i huvudet med en sten, under det en annan med en
yxa slog in hjärnskålen. Stenen, där han stod, blev
så ymnigt övergjuten med det heliga blod, som flöt ur
hans sår, att den, efter vad det sägs, ännu bär
outplånliga spår därav. Några hövdingar
ryckte slutligen till sig martyren, då han halvdöd föll
till marken, och släpade honom inför konungen. På det
att han icke skulle sägas lida utan orsak, försäkrade
de, att han - till smälek för kungen och gudarna - genom magiska
konster hade satt luften i rörelse. Så snart den orättfärdige
konungen fällt dödsdomen, fördes Eskil till den dal,
där predikarebrödernas kloster nu är beläget. Övermannad
av stenkasten, slutade han där för sitt trosnits skull sitt
timliga liv och ingick fröjdefullt i det eviga.
LEGENDER FRÅN SVERIGES MEDELTID SIDAN
272-273
På detta sätt led alltså Eskil martyrdöden.
Ofta när han avbildas i konsten ser man honom hålla i tre
stenar, som en påminnelse om hur han misshandlades. Biskopen på
bilden här håller inte i några stenar. Han har en biskopsstav,
kräkla, i höger hand. Det är bilan som han håller
i höger hand som gjort att man har gissat att den här bilden
ändå kanske föreställer Eskil. Bilan symboliserar
i så fall yxan som det berättas om att Eskil blev slagen
i huvudet med.
Den "dal, där predikarebrödernas kloster
nu är beläget" syftar på en plats i Strängnäs
där det under tvåhundra års tid, mellan 1268 och 1473,
fanns ett kloster som hörde till predikarebröderna, det vill
säga dominikanerorden. Det var på den platsen som Eskil dog.
Enligt legenden och andra berättartraditoner var detta i slutet
av 1000-talet, men efter vad andra säkrare källor uppger dog
Eskil kring år 1016. Att han kom att ge namn åt Eskilstuna
har att göra med att det var där han blev begravd, eller rättare
sagt på en plats som då bara hette Tuna. Ingen vet exakt
var det här kan ha varit någonstans, men alltsedan slutet
av 1200-talet har man tolkat legendens Tuna som att det är en plats
identisk med Eskilstuna.
Egentligen var det meningen att Eskil skulle begravas
i Fors, i en kyrka där. Men när de som bar hans döda
kropp kom till Tuna hände det märkliga saker. Luften blev
tjock av dimma och Eskils kropp blev med ens så tung att det var
omöjligt att rubba den. En av de som förut kastat sten på
Eskil fick samma natt klart för sig att just på den här
platsen skulle det byggas en kyrka, till Eskils ära, och här
begravdes han.
|