Det var dock inget ovanligt när man målade
epitafier på 1600-talet att man avbildade levande och döda
personer bredvid varandra som här. Så småningom blev
det vanligt att man gjorde särskilda markeringar som visade vilka
som var döda vid tillfället när epitafiet gjordes i ordning.
Till exempel kunde man låta dem hålla ett ljus, eller blommor
i handen. Om det var fråga om barn som dött så kunde
man avbilda dem i vita kläder, som små änglar. Men vid
tiden när prästfamiljen i Spånga lät måla
sitt epitafium förekom inte det så ofta.
Att det är en prästfamilj på tavlan är heller ingen
tillfällighet. Visst förekom det att folk ur andra samhällsklasser
och med andra yrken satte upp epitafier, men den allra vanligaste yrkeskategorin
var ändå präster.
Som alla bilder har den här något att säga
om sin tid, både om vilka samhällsideal som rådde och
om hur det var att leva i den mer jordnära verkligheten. När
familjen Bartholdi lät avporträttera sig på det här
viset så var det ett sätt för dem att visa upp en slags
drömbild, en önsketanke som motsvarade en idealnorm om hur
man skulle vara. Så här ville en spångafamilj på
1600-talet att omvärlden skulle uppfatta dem, som goda kristna,
fromma och ödmjuka inför Jesus på korset. I tidens ideal
passade det också väl in att visa upp att man hade en stor
familj. Att ha många barn blev till ett slags fromhetsattribut,
ett intyg på att man levde rätt och riktigt. Överhuvudtaget
var äktenskapet något som på 1600-talet talades mycket
om som den rätta vägen om man ville leva som en sann kristen.
Detta att jämföra med de ideal som hade varit dominerande
före reformationen, under katolsk tid, när det istället
snarast sågs som ett hinder för ett verkligt fromt liv att
vara gift och ha familj, bättre att leva i celibat, vilket gällde
både män och kvinnor. För präster som Haquinus
Bartholdi var det också nu, vid 1600-talets mitt, någonting
förhållandevis nytt att ha en familj överhuvudtaget.
När bilden av honom och hans familj målades var det inte
mycket mer än 100 år sedan reformationen hade genomförts
i Sverige. Före dess, det vill säga under katolsk tid, skulle
präster leva i celibat.
Om den krassa verkligheten för människor
på 1600-talet vittnar bilden också på ett annat sätt.
Detta var en tid när barnadödligheten var hög. Inskriptionen
berättar ju att två av sönerna, Johan och Bartholdus,
var döda när bilden målades. Med sex av åtta syskon
kvar i livet hade man trots allt varit lyckligt lottad jämfört
med hur de flesta hade det. På den här tiden växte också
många barn upp med styv- eller fosterföräldrar och tillsammans
med halvsyskon, just som prästgårdsbarnen i Spånga.
Det har sagts att ur den aspekten har 1600-talet likheter med vår
egen tid, bara det att då var det andra orsaker som låg
bakom de invecklade familjekonstellationerna. Att man gifte om sig och
att man fick barn i flera kullar berodde då (i de allra flesta
fall) inte på frivilliga skilsmässor, utan på att många
dog i de sjukdomsepidemier som avlöste varandra, att kvinnor ofta
dog i barnsäng, och - även om det inte var något som
en präst som Haquinus Bartholdi behövde oroa sig över
för sin egen personliga del - att många mäns liv gick
till spillo i de ständiga krigen som nästan ständigt
pågick under denna epok, vilken ju också kallas stormaktstiden.
|