Att denna person ser något besvärad
ut är inte underligt. Han har ju fått den tunga uppgiften
att ensam bära upp en av pelarna i koret på kyrkans sydvägg.
Men varför har då denne anonyme figur fått sin
bild målad på väggen här?
Svaret är - för nöjes skull.
På medeltiden var det inte ovanligt att
man i kyrkorna målade sådana här drolerier, som
den konsthistoriska termen för bildskämt av detta slag
lyder (av franskans drôle = rolig, skojig). Syftet med dem
var alltså på sätt och vis inte mer djuplodande
än att de skulle vara roliga.
Men det innebär inte att bilderna saknar
betydelse. Inte minst har de ett värde därför att
de kan avslöja för oss nutida betraktare lite grand om
hur folk på medeltiden var funtade - hurdant deras sinne för
humor var.
I kyrkor runt om i landet finns drolerier av allehanda
slag att upptäcka. Några exempel: I Kumla i Västmanland
en gräshoppa med huvud format som en dödskalle, I Vaksala
i Uppland en narr med träben som har en säckpipespelande
apa på ryggen, och i Vendels kyrka en byxlös bonde som
vänder ändalykten mot betraktaren medan han tömmer
sin tarm... (Spångagubben här bredvid hör alltså
till de oskyldigare i genren). Dessa roligheter, och därmed
den medeltida humorn, har väl inte så mycket karaktären
av finstämda subtiliteter eller underförstådda ironier.
Här handlar det med andra ord desto mera om ett ganska grovkornigt
och bullrigt skämtlynne rakt på sak.
Konstigt, och annorlunda, kan vi i vår tid
kanske tycka om denna företeelse överhuvudtaget, detta
att man kom på idén att blanda humor och helighet på
det här sättet. Vilken konstnär idag med uppdrag
att dekorera en kyrka skulle ens tänka tanken att smyga in
bilder av skojiga figurer bland sina seriöst menade religiösa
konstverk!? I själva verket vittnar dessa medeltida drolerier
om hur det faktiskt var generellt på den tiden. Att blanda
folklighet och religiositet var normalt. Bullrig humor och djup
andlighet fanns sida vid sida. Typiskt nog är Spångagubben
här målad i koret, det var alltså den del som sågs
som den allra heligaste i kyrkobyggnaden.
|