Begravningsvapnen
som finns i Spånga kyrka har tillverkats och använts mellan
1650-talet och sekelskiftet 1700. Vid denna tid, och i de samhällsskikt
det handlar om, var begravningar inte något som enbart rörde
den närmaste familjekretsen, och de var knappast några helt
stillsamma tilldragelser, utan innehöll mycket pompa och ståt,
mitt i bedrövelsen för de närmast sörjande. Vår
egen tids massmediebevakade kändisbegravningar är väl
det som ligger närmast till hands att jämföra med.
Begravningarna skedde i tre steg. Först
var det bisättningen, när den avlidne fördes från
platsen där han eller hon hade dött till en kyrka eller liknande
lokal i väntan på nästa steg, begravningsgudstjänsten,
som kunde äga rum någon månad - men ibland faktiskt
så länge som flera år - senare. Detta var den mest
storslagna delen av begravningen, och den var i mångt och mycket
en offentlig händelse. I Stockholm, och om det gällde adliga
personer, ägde den ofta rum i Riddarholmskyrkan eller Storkyrkan.
Man höll långa och ingående så kallade likpredikningar
där både den avlidne själv och hans eller hennes släkt
beskrevs och hyllades på alla möjliga sätt, predikningar
som sedan trycktes upp och spreds i vida kretsar. Till sist var det
jordfästningen som skedde i den egna sockenkyrkan, i det här
fallet alltså Spånga kyrka.
Mellan varje plats där ceremonierna ägde
rum kunde man gå i långa processioner. Dessa processioner
var, att döma av bilder och samtida beskrivningar, nog en både
dyster och pampig upplevelse både för de som deltog och alla
de som kom för att se på när begravningståget
passerade förbi, med kistan som bars av anförvanter klädda
i svarta fotsida mantlar, med vapenmärkta fanor som fladdrade i
vinden, vagnar som drogs av hästar klädda i svarta schabrak
och med en närmast ändlös räcka av förnäma
deltagare, alla sorgklädda, och alla placerade i tåget allt
efter inbördes rang. Här kunde finnas musiker som spelade
på pukor och trumpeter, korgossar som skred fram sjungande, och
här fanns naturligtvis representanter för kyrkan, präster
och en och annan biskop.
Till bilden hör också begravningsvapnen.
Det var med tanke på begravningen och processionerna, och att
de skulle visas upp där som de hade blivit tillverkade. Anvapnen
bars på stänger, högt lyftade och på varsin sida,
på den ena sidan möderneanorna, på den andra sidan
vapnen som symboliserade anorna för den dödes fars släkt.
Huvudbaneret, som kunde vara stort och tungt och kräva både
en och flera bärare syntes i begravningståget nära kistan.
Efter jordfästningen hängdes vapnen
upp på väggarna i kyrkan. När det gäller släkten
Bonde så hade de en helt egen tillbyggnad, Bondeska
gravkoret, och där fick deras begravningsvapen en naturlig
placering.
Man kan undra vad präster och övriga församlingsbor
tyckte om det här, att dessa få familjer tog plats, syntes
och märktes i kyrkobyggnaden som de gjorde. Nu får man komma
ihåg att det var ett privilegiesamhälle, gränserna och
skillnaderna mellan hög och låg sågs både som
naturliga och gudagivna. Lika självklart som det sågs att
några få hade privilegier, lika självklart var det
vid denna tid att dessa utvalda skulle dela med sig av sin rikedom och
prakt genom att visa upp den i offentlighetens ljus.
Helt oproblematiskt var det dock inte när kyrkorna
blev allt mer fyllda av huvudbaner, anvapen, fanor och alla möjliga
sorters minnessaker från högreståndsbegravningarna.
Det finns fler än ett exempel på präster som hade synpunkter
på "the monge fanor, som adelns folck bruka", som det
formuleras i en skrivelse. Det man främst reagerade på -
i alla fall officiellt - var att vapnen och fanorna hindrade ljusinsläpp
från fönstren och gjorde kyrkorna mörka. När en
ny kyrkoordning kom i slutet av 1600-talet hade man särskilda rekommendationer
om hur begravningsvapnen skulle arrangeras inne i kyrkan. Om de skulle
sättas upp på väggen, så framhöll man att
"tå sättie them åth väggen eller vijd een
pelare att liuset icke förtages. Så måste och icke
för många fahnor uphängias, att liuset icke förhindras".
Till saken hör också att det fanns ett
ömsesidigt givande och tagande mellan kyrkan och de välbärgade
personerna som hade sina gods i socknen. Kyrkorna fick ofta ta emot
donationer i form av kyrksilver, ljuskronor, vackra tyger, konstverk
av olika slag, sådant som fortfarande finns kvar. Så också
i Spånga.
När Bondeska gravkoret byggdes efter Gustaf och
Erik Bondes död 1667, och när det skedde utan några
som helst diskussioner - åtminstone inte något som syns
i sockenstämmoprotokollen från den tiden - så var det
kanske helt i linje med hur den här ömsesidigheten, tjänsterna
och gentjänsterna, fungerade. Det var nämligen så att
kyrkan hade brunnit år 1666, på Petrusdagen den 29 juni.
I sockenstämmoprotokollet kan man läsa:
Uthi detta Åhr om Persmesse Dagh blef wår
kyrkia igenom een häftig LjungEldh nederbrändh till Torn och
Taak. Gudh oss sin Nåde förläna att henne åther
medh flijt kunna restaurera och beweke alles hjerta dertill något
förhielpa.
Lite senare står det att man fått ta emot
en donation på 300 riksdaler
Den högborne Hern Hr Gustaf Bonde Swerikes Rijkes
Skattmästare, hafuer förährat till kyrkiones reparation,
som ähr til finnandes uthi Stamboken
pengar med vilka man kunde finansiera ungefär
hälften av kostnaderna för reparation och nybygge av tak och
torn.
|